F1. Intercity Vlissingen - Randstad

Zoals in het bestuursakkoord is opgenomen, wordt de verbinding Vlissingen-Rotterdam/Amsterdam in 3 stappen verbeterd.

  • Stap 1 (december 2021).
    Introductie van een intercity Vlissingen-Rotterdam 1 keer per uur en een Sprinter Vlissingen-Roosendaal 2 keer per uur. Een sprinter eindigt in Roosendaal, de andere sprinter rijdt als intercity door naar Rotterdam.
    Dit levert rond de 20 minuten reistijdwinst op naar Rotterdam;
  • Stap 2 (2023-2025).
    Versnelling van de intercity door aansluiting van de Zeeuwse lijn op de Hogesnelheidslijn (HSL, Intercity Direct). Dit is lijn met het Toekomstbeeld OV 2040.
    Op deze manier ontstaat een winst van 60 minuten reistijd richting Amsterdam;
  • Stap 3 (uiterlijk 2030).
    Het Rijk, de regio en vervoerder onderzoeken of frequentieverhoging van de intercity mogelijk is. Hiervoor worden in Wind in de zeilen 3 voorwaarden gesteld:
    1. Een gezonde businesscase;
    2. Rekenschap nemen van de perifere ligging;
    3. Een afspraak over een kosten-batenafweging.

Voor de uitvoering van dit fiche wordt samengewerkt met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Zeeland, de gemeente Vlissingen, de NS en ProRail.